Hver dag gjøres det ca. 30 millioner googlesøk i Norge. Hver og en av de som er aktive på nett gjør i gjennomsnitt 6,2 søk i Google i løpet av en dag. Søkene utgjør et enormt potensielt marked og viktigheten av å være synlig i søkeresultatene er avgjørende for mange bedrifter for å nå målgruppen og for å få salg i nettbutikken. Jo høyere opp i søkeresultatet man som bedrift ligger, jo større er sjansen for klikk på nettsiden. Dette fordi de mest relevante lenkene alltid ligger på toppen i søkeresultatet. Det er derfor ofte en kamp om å ligge på toppen i Googles søk og bedrifter jobber systematisk med søkeordsannonsering og optimalisering av innhold for å fortjene sin plass på toppen av listen. 

Søkeordsannonsering

Når du søker i Google, får du opp mange tusen søkeresultater, avhengig av hva du søker på. Søkeresultatene vises i en liste med lenker og en kort tekst som inneholder søkeordet eller setningen du har googlet. Søkeresultatene innebærer både organiske og søkeordsannonser, eller betalte søk. 

Søkeordsannonsering, er søkeord bedrifter har valgt å betale annonse på. De betalte søkene legger seg alltid i toppen søkeresultatene, og er markert som annonse. De organiske søkene kommer i listen under de betalte. Selv om de betalte søkene er markert med annonse, er det likevel mange som ikke klarer så se forskjellen på organiske og betalte søk i søkeresultatene – Hele 46 % ser ikke forskjell.

Skjermbilde Google

Når vi gjør et søk på ordet «pizzadeig», ser vi at det øverste søkeresultatet til Kolonial.no er markert med Ad (annonse). Kolonial har annonsert på søkeordet «pizzadeig» for å øke trafikken til sin nettside når folk skal inn og sjekke hvordan man lager, eller handle inn til pizzadeig. I listen under finner vi matprat.no og tine.no sine oppskrifter på pizzadeig som organiske søk, og er de mest relevante resultatene ifølge Google. 

SEM, PPC og SEO

Søkeordsannonsering styres etter PPC-modellen (Pay Per Click). Det vil si at bedriften betaler for hvert klikk som gjøres på annonsen. Jo mer relevant nettsiden din er til søkeordet, jo lavere er prisen per klikk og jo bedre plass får siden din i søkeresultatet. I Googles vurdering av relevans, vurderes alt fra innholdet på siden til hastighet og mobilvennlighet.

I bildet under illustrere jeg forskjellen på SEM (Search Engine Marketing), PPC (Pay Per Click), SEO (Search Engine Optimization). SEM, eller søkemotormarkedsføring, har som formål å gjøre en nettside så synlig som mulig på søkemotorer. Det kan gjøres på to måter: Enten som PPC (betalt annonse på søkeord) eller SEO (organisk). Det vil se at både PPC og SEO hører til under SEM.

Skjermbilde Google

Google Ads

Søkeordsannonseringen til Google heter Google Ads (tidligere kjent som AdWords). I Googles Ads betaler du for annonseplass for dine valgte søkeord. Ads er både effektivt og lønnsomt fordi du betaler kun for klikkene til nettsiden din. Mange bedrifter jobber kontinuerlig med Ads for at de til enhver tid skal holde seg relevante og synlige for kundene. 

Når du skal sette opp et betalt søk i Google Ads, er det flere faktorer det er viktig å ta stilling til. For det første kan du velge hvordan du ønsker å betale. Du kan velge mellom en automatisk eller manuell budstrategi ut ifra hva du skal oppnå og hvor store budsjettene er. Videre er annonseutformingen viktig for å lede til gode resultater. Det finnes mange ulike annonsetyper, så det er viktig å tenke på hvem du vil nå og hvor du vil nå dem. Er det viktig at annonsen din vises som søkeannonse ved siden av søkeresultatene i Google, eller er det mer relevant for deg og din bedrift å være synlig i bannerannonser, videoannonser på YouTube eller i app annonser i Google sitt nettverk. Det er her, som i all markedsføring viktig å treffe med riktig budskap, til rett tid, i rett kanal.

Organiske søk

Under de betalte søkene i søkeresultatene, finner vi de organiske resultatene med høyest relevans. Disse plasseringene må man fortjene gjennom relevant innhold, brukervennlighet og tekniske kvalifikasjoner. For at folk skal velge å «google» noe, er de avhengige av at de organiske søkeresultatene er gode, slik at folk ønsker å bruke søkemotoren igjen og igjen. Google jobber derfor hele tiden med å finne de beste resultatene for oss. 

Søkeordsoptimalisering 

Det er mange faktorer som påvirker hvilke nettsider Google til enhver tid ser på som de mest relevante for søkeordet, men de viktigste faktorene er hastighet, sikkerhet på siden, godt innhold, mobilvennlighet og metatags. Denne jobben kalles søkemotoroptimalisering eller SEO. Over 70% av de som søker på Google, blar seg aldri forbi første resultatside. En resultatside i søkemotoren kalles ofte SERP (Search Engine Result Page). Søkemotoroptimalisering er derfor en veldig viktig jobb om man skal drive trafikk på akkurat sin egen side.

Hva skal man velge?

Fordi man kan betale seg til å ligge på toppen av søkeresultatene ved betalt søk, er ofte de organiske resultatene mer troverdige. Likevel er det helt avhengig av hva du søker på, hvor relevant det betalte resultatet er. Dersom du f.eks. leter etter et produkt som «grill», kan det tenke seg at bedrifter har annonsert for dette søkeordet. Annonsene du får i søkeresultatene kan derfor f.eks. gi deg en god kampanje på en grill du kan tenke deg. Dersom du eksempelvis er på jakt etter oppskrifter på grillmat, kan det tenkes at de organiske resultatene er mer relevante, da innholdet i de første lenkene er kvalitetssikret av Google.

Det anbefales at man som bedrift jobber både med betalt- og organisk søk for å dra fordel av begge områdene. Du vil nå ut til flere potensielle kunder og treffe kundene i forskjellige deler av kundereisen. Det tar lang tid å bygge opp og få resultater i det organiske søket og det kan derfor være lurt at man starter med Google Ads for å trekke trafikk i starten. Det viktigste er at man som bedrift legger en klar plan for hvilke søkeord man skal ta eierskap til og legger en søkeordstrategi deretter.  


– Erling Aalvik


Kilder:

– Bonefish: «Google AdWords (søkeordsannonser)»

– Instapage – Fahad Muhammad«What is a PPC Landing Page?»

– Lundens: «Søkemotoroptimalisering»

– WEBgruppen: «Hva er forskjellen på PPC og CPC i Google AdWords?»

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *