Som avsluttende og siste del av valgemnet digital markedsføring på Høyskolen Kristiania, fikk vi i eksamensoppgave å sette opp og lansere en fullt fungerende nettbutikk. Vi har selv måtte velge hvilke produkter og tjenester som skal selges i nettbutikken, samt hvordan distribusjonen skal foregå. På 30 dager har jeg og min medstudent Fredrik Rørstad klart å sette opp vår nettbutikk med alle nødvendige funksjoner, klar for lansering.

Det har vært en ekstremt bratt læringskurve, da verken jeg eller Fredrik har jobbet med utvikling av nettbutikk eller nettsalg tidligere. Alt vi har gjort er «learning by doing», så prosessen har vært tidkrevende og bydd på flere utfordringer. I dette innlegget skal jeg reflektere over prosessen rundt det å starte nettbutikk, noen av utfordringene vi har støtt på underveis og til slutt vil jeg si litt om hva jeg har lært.

Starten på prosessen

Studiets modul i e-varehandel startet i april i år og vi var raske med å sette i gang planleggingen av nettbutikken. Vi hadde brukt litt tid fra semesteret startet til å tenke på hvilke type produkt eller tjeneste vi ønsket å selge og var enige om at vi var klare for å lage en ordentlig nettbutikk med alt det innebærer. Vi ønsket ikke selge masseproduserte varer der vi ikke kjente til kvaliteten og gikk noen runder for å prøve finne en bedrift vi kunne hjelpe med å videreutvikle seg.

Hva skal vi selge?

Da vi skulle bestemme oss for hva vi skulle selge i nettbutikken, var top of mind hos meg, Andrea, min tremenning. Andrea driver en liten interiørbutikk på Nesodden, kalt Draumefangst. Mine tanker var at markedet for å drive interiørbutikk midt på Nesodden var smalt. Samtidig tenkte jeg at en nettbutikk kunne være med på å sikre fremtidig drift og hjelpe Andrea med å utvikle butikken sin. Vi slo på tråden og spurte om hun ville være med på prosjektet, noe hun ville. Dette var noe hun selv hadde tenkt på, men har verken hatt kompetanse eller tid til å gjøre noe med det på egenhånd.

Noen dager etter telefonsamtalen, besøkte vi Andrea i butikken på Nesodden. Sammen la vi planen for nettbutikken. Vi bestemte oss for design, hvilke varer vi skulle prioritere, hvordan distribusjonen skulle foregå etc. Vi ble enige om at vi skulle å kjøre en prøvelansering for å se hvordan det å drive en nettbutikk fungerte. Hvis det bidro positivt på driften til Draumefangst, vil Andrea fortsette med nettbutikken etter prøveperioden. Lansering av nettbutikken ble satt til 1. juni, og vil holde åpent tom. 30. juni.

Utfordringer

Det har dukket opp flere utfordringer i forbindelse med nettbutikken, både store og små. Jeg vil her kort si litt om de største utfordringene vi har møtt på, slik at andre kan lære av våre feil og hvordan vi har løst utfordringene de siste ukene. Man må likevel være klar over at ting ikke alltid går på skinner og at man i prosjekter kan møte på både avvik og endringer man må løse på veien.

Domene

Med tanke på at vi har opprettet blogger med eget domene tidligere dette semesteret, var domene noe vi trodde kom til å bli en enkel sak å få på plass. Andrea hadde sikret seg domenene hun ønsket bruke og alt så ut til å ligge klart. På Web-hotellet der domenene ligger, gjorde vi det vi trodde var de riktige innstillingene, som var å få domene til å peke mot nettbutikkens URL. Vi hadde lest at det kunne ta opp til 48 timer før domenene ble aktivert, men etter to dager var de enda ikke oppe og gikk. Vi brukte Google aktivt og testet ny løsning. Etter enda to dager kunne vi konstatere at forsøket var mislykket. Etter mange søk og mye testing, fant vi endelig løsningen og begge domenene var på plass.

Fiken + Shopify = Connect My Apps

Mange enkeltpersonsforetak benytter seg av Fiken, et enkelt regnskap- og fakturaprogram. Andrea har drevet Draumefangst i flere år og har et enkeltpersonsforetak, der hun gjør alt av regnskap gjennom Fiken. For å gjøre prosessen med regnskap så enkel som mulig for Andrea, ønsket vi å koble nettbutikkens plattform opp til Fiken. På denne måten vil alle transaksjoner og bilag automatisk bli overført fra nettbutikken. Prosessen med å installerer denne funksjonen er derimot en tidkrevende utfordring. Jeg skal forklare prosessen i enkle trekk:

Steg 1: Det første man må gjøre er å bestille API-modul. Noe som gjør at andre systemer kan integreres til Fiken, i vårt tilfelle Shopify. Når man er inne på sin egen side på Fiken, trykker man på «Foretak» øverst på siden. Deretter trykker man på «Abonnement/moduler», og til slutt trykker man på «Bestill API-modul», som gjør at Fiken kan integreres med andre systemer (koster kr 99,- i måneden). Stegene i denne prosessen vises på skjermbildet under.

Skjermbilde Fiken


Steg 2: Det neste man må gjøre er å laste ned appen Connect My Apps på Shopify. Det gjør man ved å klikke på «Apper» i menyen til høgre på Shopify. Deretter klikke på «Besøk Shopify App Store». På «App Store» søker man på «Connect My Apps» og laster ned. Stegene i denne prosessen vises på skjermbildet under.

Skjermbilde Shopify


Steg 3: Når «Connect My Apps» er lastet ned, trykker man på appen. Man scroller så ned på landingssiden hvor man blir bedt om å trykke på appene man vil integrere. Man blir så sendt til en side med oversikt over appene som skal integreres, i dette tilfellet Fiken og Shopify. Man trykker så på «Start Free Trial» (to uker gratis prøveperiode) og skrive inn personinformasjon for brukertilgang. Man blir så sendt videre hvor man må skrive inn flere opplysninger, deriblant påloggingsinformasjon til Fiken. Når alt det foregående er gjort, aktiverer man funksjonen og får bekreftet at den er aktivert. Stegene i denne prosessen vises på skjermbildene under.

Skjermbilde Connect My Apps
Skjermbilde Connect My Apps
Skjermbilde Connect My Apps
Skjermbilde Connect My Apps
Skjermbilde Connect My Apps



Distribusjon

Det jeg så på som den største utfordringen før vi startet å planlegge, var distribusjon av varene. Dersom det ble stor trafikk på nettbutikken med mange bestillinger, kunne det bli mye å gjøre for Andrea, da det er hun som skal stå for distribusjon av varene. I planleggingsmøtet med Andrea kom vi frem til at vi kunne bruke tjenesten Helt Hjem. Det gjorde at Andrea bare trengte å pakke bestillingene og sette de på et avtalt sted i eller utenfor butikken der Helt Hjem kunne hente dem.

En uke før lansering fant vi ut at Helt Hjem ikke opererer i området der butikken til Andrea ligger. Det gjorde at vi raskt måtte tenke på andre måter å løse distribusjonen på. Vi prøvde først å søke bedriftsavtale hos Post Nord og Bring. Men fordi Draumefangst ikke vil levere et stort antall pakker, var prisen for levering veldig høy. Vi kom etterhvert over Pakkepost.no, som legger til rette for små bedrifter med begrensede økonomiske ressurser. De tilbyr pakkelevering på en lettvint måte og til svært gunstige priser. Man velger størrelse og vekt på pakkene, skriver ut sendelapper som festes på pakkene og leverer dem til nærmeste post i butikk. Kostnadene blir billigere enn det vi opprinnelig hadde estimert med Helt Hjem, men Andrea må til gjengjeld levere pakkene på et postkontor.

Hva har jeg lært?

Som jeg skrev innledningsvis har læringskurven vært bratt, da alt vi har gjort i forbindelse med nettbutikken er «learning by doing» og gjort helt på egenhånd. Når man setter opp en nettbutikk er det mange ting å tenke på og det er veldig mange detaljer som skal på plass. Det er derfor viktig å sette ting i system slik at man har oversikt over det man skal gjøre til enhver tid. Jeg har i denne perioden laget oversiktelige lister i Excel der jeg har ført opp alt som skal gjøres i forbindelse med nettbutikken, hvilken rekkefølge oppgavene skulle gjøres i og hvilken fremgang jeg har hatt på de ulike oppgavene etc. Det har gjort at jeg hele veien vet hvilke arbeidsoppgaver som skal prioriteres og gjøres først.

Jeg har lært veldig mye den siste måneden, ikke bare om det å starte nettbutikk, men også andre ting jeg kan dra nytte av i andre sammenhenger. Under forklarer seg noe av det viktigste jeg har lært under denne prosessen.

Juridisk

Når man selger varer eller tjenester på nett, er det viktig å ha tydelige retningslinjer for kjøpsvilkår, angrerett og personvern. Selv om norsk lov alltid er gjeldene, er det viktig å opplyse kundene om hvilke retningslinjer som gjelder når noe handler hos deg. Det beskytter både forbruker og selger. Jeg har brukt mange timer på å lese retningslinjer om kjøpsvilkår, angrerett og personvern i flere av Norges største nettbutikker og i norsk lov på Lovdata. Jeg har fått en bred forståelse for rettighetene til forbrukerne som skal handle i nettbutikken og hvordan vi kan skrive våre juridiske retningslinjer for å sikre forbruker og draumefangst.no.

Alle kan starte nettbutikk

Man trenger ikke årevis med erfaring fra e-varehandel eller være ekspert på koding for å kunne starte en nettbutikk. Det finnes mange plattformer som tilbyr alle funksjoner man trenger for å sette opp og starte nettbutikk. Alle skal kunne klare å få det til, men det er en tidkrevende jobb første gang man gjør det. Jeg håper du som skal starte nettbutikk har fått noen gode tips på veien gjennom å lese om noen av våre erfaringer.


– Erling Aalvik

3 Comments

  1. Pingback: Draumefangst – refleksjonsnotat – En faglig blogg om digital markedsføring

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *