Personlig merkevarebygging handler om å markedsføre seg selv og sin kjernekompetanse. Det er en måte å kommunisere sine styrker, interesser og viktigste egenskaper gjennom ulike kanaler til sin målgruppe. Når man driver aktivt med personlig merkevarebygging er det viktig å få frem hvorfor man selv er unik og hvordan det kan ha verdi for mottakerne og potensielle arbeidsgivere. Gjør man det riktig vil det føre til at man skiller seg ut i mengden og skaper et konkurransefortrinn.

E-varehandel

Vi er nå igang med semesterets tredje modul i valgemnet digital markedsføring på Høyskolen Kristiania. Modulen heter E-varehandel og holdes av høyskolelektor Karl Philip Lund. I denne modulen skal vi blant annet lære om elementer som knyttes spesifikt til e-varehandel, nødvendig teknologisk infrastruktur for å utføre e-varehandel, hvordan vi jobber strukturert med målsettinger og hvordan vi styrker vår egen digitale identitet.

På grunn av coronasituasjonen vil forelesningene i dette emnet holdes digitalt via Zoom. Samtidig er semesterets to siste moduler blitt slått sammen til en eksamensoppgave, der vi blant annet skal opprette en fullt fungerende nettbutikk og analysere trafikken på denne siden. I tillegg vil jeg ukentlig oppdatere bloggen med nye temaer innen digital markedsføring.

Markedsføre seg selv

I modulens første forelesning, møtte vi flere studenter fra fjorårets kull på digital markedsføring. Studentene presenterte sine personlig historier, erfaringer og ulike temaer. Blant dem var Julie Melby Foss, som presenterte hvordan man bør jobbe med personlig merkevarebygging for å styrke sitt faglige nettverk og øke muligheten til å kapre drømmejobben. Hun kom med flere lærerike og interessante tips.

Julie sier at dersom man jobber aktivt med personlig merkevarebygging, vil man vise engasjement, samtidig som man gjør seg selv attraktiv og synlig i arbeidsmarkedet. Videre sier Julie at man kan tenke på seg selv som et produkt og hvordan man best mulig kan selge seg selv inn til potensielle arbeidsgivere. Det er derfor viktig å få frem hvorfor man selv er unik og hvordan egen kompetanse kan komme arbeidsgivere til gode.

Hvordan få en knallbra LinkedIn profil

LinkedIn er verdens største profesjonelle nettverk på internett. Nettverket brukes for å finne relevante jobber og arbeidssøkere, og samtidig styrke faglige relasjoner. LinkedIn fungerer som din egen digitale CV, hvor hvem som helst kan se på profilen din og kontakte deg. Det er derfor viktig å optimalisere LinkedIn profilen så godt man kan for å være synlig for dem som kan gi deg muligheten til å få en relevant jobb.

I Julie sin presentasjon trekker hun frem LinkedIn som en av de viktigste plattformene for å drive personlig merkevarebygging. En knallbra profil som skiller seg ut kan være akkurat det som gjør deg mer attraktiv enn andre på arbeidsmarkedet. Julie viser med modellen under hvordan man bør jobbe på LinkedIn. Man bør starte med å optimalisere profilen, deretter bygge nettverk, produsere og publisere innhold og ta direkte kontakt med interessante bedrifter og personer.

Skjermbilde av Julie sin presentasjon

Optimaliser profilen

Å gi et godt førsteinntrykk er viktig når noen besøker din profil på LinkedIn. Det er derfor lurt å ha en god beskrivelse av hvem du er, hva du driver med og hva du kan tilby av kompetanse. Samtidig er det viktig med et profesjonelt og tydelig bilde av seg selv.

Selv har jeg brukt tid på å optimalisere min egen LinkedIn profil. Jeg har en tydelig beskrivelse av hva jeg driver med i innledningen. Jeg har også skrevet et sammendrag om hvem jeg er, hva jeg har drevet, hva som motiverer meg og hva mine interesser er. I tillegg har jeg lagt til alle mine erfaringer, utdanninger, sertifiseringer og ferdigheter, samt kontaktinfo. Under erfaringer har jeg skrevet hvilke prosjekter og kunder jeg har jobbet med, hvilke arbeid jeg har utført og hvordan jeg har jobbet. På utdanning har jeg skrevet hvilke fag jeg spesielt har interessert meg for. Sammen gjør dette at de som sjekker min profil vil få et godt innblikk i hvem jeg er og hvilke kvalifikasjoner jeg har.


Bygg riktig nettverk

Hvem ønsker du å ha i nettverket ditt? Hvem kan bidra positivt til at du oppnår det du ønsker? Før man begynner å bygge nettverket sitt på LinkedIn sier Julie at det er lurt legge opp en targeting process, hvor man bestemmer seg for hvem man vil ha kontakt med og hvem som er i målgruppen din. Julie forklarer prosessen ved hjelp av fire steg: 1. Først starter man med å finne ut hvem disse personene er? 2. Hva de interesserer seg for? 3. Hva de jobber med? 4. Hvordan kan du hjelpe dem? Dette gjør at man blir bevisst på hvordan man skal forme profilen sin og hvordan man skal gå frem når man bygger nettverket sitt.

På LinkedIn er det lurt å være aktiv ved å lese, like og dele artikler. Det gjør at du får bedre synlighet og at du viser hva som interesserer deg. Som Julie sier er det over 500 millioner brukere av LinkedIn og bare 3 millioner av disse deler innhold ukentlig. Det vil si at det er en god mulighet til å produsere og publisere innhold som gjør at du blir lagt merke til, som f.eks. ting du har lært, filosofier eller en personlig erfaring du har gjort.

Andre digitale plattformer

Til å produsere innhold som jeg kan publisere på LinkedIn skriver jeg denne faglige studentbloggen. Her skriver jeg om interessante temaer med utgangspunkt i det jeg har om i forelesning på Høyskolen Kristiania. Det gir meg en gylden mulighet til å dele dagsaktuell og ny kunnskap innen markedsføring.

Karl Philip Lund skriver i et innlegg at alle studenter som ønsker drømmejobben bør blogge. Han skriver videre at dersom man blogger vil man ta større eierskap til sitt eget navn på Google, og henviser til at 80% av arbeidsgivere søker opp kandidater på Google før jobbintervju. Hva som kommer opp når arbeidsgiveren søker på ditt navn kan være et avgjørende førsteinntrykk og avgjørende om du får jobben eller ikke.

Andre fordeler med å blogge som Karl Philip peker på, er at man lærer seg hvordan et publiseringsverktøy fungerer. Man får øvelse i å skrive og kommunisere, mulighet til å utforske potensielle interesser og lære mer. I tillegg får man øvelse i digital markedsføring og mest sannsynlig oppleve ting man ikke kunne forutse.

Jeg kjenner meg igjen og er enig i det Karl Philip skriver i innlegget sitt. Først og fremst synes jeg bloggingen gjør at jeg lærer smartere om relevante temaer innen digital markedsføring. Samtidig får det meg til å være kritisk til hva jeg leser av artikler på nett, og jeg blir bedre til å skrive akademiske tekster.

Instagram – vis hvem du er og hva som er din lidenskap

Jeg har en svært bevisst bruk av digitale plattformer og hvordan jeg fremstiller meg selv digitalt. I dag bruker jeg Instagram mest, LinkedIn en god del i tillegg til bloggen og Facebook i mindre grad. Twitter er en plattform jeg bevisst har valgt bort, da jeg heller ønsker å bruke tiden min på å optimalisere mine andre kanaler på best mulig måte.


Instagram er mitt fristed og et sted hvor jeg kan koble av. Dette er en kanal jeg bruker til å publisere mine interesser og lidenskaper. Samtidig er Instagram et sted hvor jeg finner mye inspirasjon og bygger min personlig merkevare. På denne plattformen har jeg gjort en opprydding og fjernet innhold som ikke vekker interessen til de som følger meg og heller blitt kritisk til hva jeg legger ut av bilder og videoer som får folk til å stoppe «scrollinga». Det deles ekstreme mengder innhold på Instagram, så det er viktig med innhold som fanger mottakernes oppmerksomhet.

Ved å optimalisere mine digitale profiler håper jeg på å bli lagt merke til og at det forhåpentligvis fører til at jeg lander drømmejobben.



– Erling Aalvik



Kilder:

Høyskolen Kristiania

– Inevo: Ansatte

– Julie Melby Foss – Presentasjon under forelesning 23. april 2020

– Ledernytt – Odd Petter Fylling, 2018: «Personlig merkevarebygging, viktigere enn du tror»

– LinkedIn, 2019: «Hva er LinkedIn og hvordan kan jeg bruke det?»

– Fast Company – Tom Peters, 1997: «The Brand Called You»

– Stammen – Karl Philip Lund, 2014: «Derfor bør alle studenter blogge»

2 Comments

  1. Pingback: Personlig merkevarebygging | DIG2100 (2103)

  2. Hei Erling! Dette er et veldig bra innlegg. Du skriver svært godt og har god struktur på innlegget. Du har gode underoverskrifter, bra bruk av bilder og kilder, samt at du skriver interessant. Dette innlegget er vi studentassistenter veldig fornøyd med! Keep up the good work.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *