IKEA jobber i dag med bærekraft på tvers av hele virksomheten. Selv om dette først og fremst er med formål å bidra til en mer miljøvennlig verden, vil det også være med på å øke effekten av markedsføringen til IKEA på en positiv måte. Som jeg skrev i mitt forrige innlegg om IKEA og FNs bærekraftsmål, blir virksomheter med fokus på bærekraft mer og mer attraktive hos den bevisste forbruker og samarbeidspartnere i et marked med hard konkurranse.

Det er ikke nok å si at man er miljøvennlig, men bedrifter må også handle i tråd med hvem de utgir seg for å være. «Grønnvasking» er et uttrykk for å beskrive de som utgir seg for å være miljøvennlige, men som egentlig ikke er det. Det er stilles derfor stadig strengere krav til miljøsertifiseringer gjennom dokumentasjon på at man jobber aktivt med bærekraft. Å ha fokus på bærekraft er med på å skape et bedre omdømme for bedrifter. Det gir et kvalitetsstempel og bedrifter vil oppnå konkurransefortrinn ved at de blant annet har mulighet til være med på anbud som krever Miljøfyrtårn-sertifisering.

Black Friday = Hack Friday

Black Friday er en trend som kommer fra USA, hvor butikkene kjører elleville tilbud på en rekke varer. Black Friday faller alltid på dagen etter Thanksgiving, hvor folk flest har fri i USA og er på mange måter startskuddet for julehandelen. Denne trenden oppsto for at butikkene skulle redde årsresultatet ved å snu røde tall til sorte tall, derav navnet Black Friday. I Norge har vi de senere årene sett at Black Friday er med å ødelegge for mange nisjebutikker. Mens forbrukerne søker til butikker med de beste tilbudene, står nisjebutikker igjen med dårligere omsetning som til slutt kan føre til konkurs.

IKEA synes at Black Friday har gått litt av hengslene. De vil heller få forbrukerne til å ta vare på det de har fra før, enn å kjøpe nytt. Med markesføringstiltak som Hack Friday og «Den store strammedagen» påvirker IKEA forbrukerne til å ta mer miljøbevisste valg. Disse tiltakene ble gjennomført med blant annet korte filmsnutter på IKEAs Facebook- og Instagramkontoer, og plakater i Oslo. Under kan du se et av flere morsomme markedsføringstiltak IKEA gjorde for å skape oppmerksomhet rundt kampanjen.

Skjermbilde – IKEA: Den store strammedagen

Siden 2017 har IKEA på Black Friday gjennomført Hack Friday, der målet er å inspirerer folk til å bli kreative med det de har istedenfor å kjøpe nytt. Konseptet de tok ut i 2017 var «Den store strammedagen», og var en oppfordring til kundene om å ta bedre vare på møblene sine ved å stramme dem opp. IKEA har gjennomført Hack Friday i flere år, og har de siste årene også invitert besøkende til workshop i varehusene for å gi tips og inspirasjon til hvordan man skal kunne gi nytt liv til gamle møbler. Gjennom inspirasjon og tips, legger IKEA til rette for at utstyr som maling, knotter, stoff og andre oppussings-materialer blir kjøpt i varehuset. Dermed beholder de også kundene sine og sørger for slag på kassa.

Det er modig av IKEA å tørre og la være å gjennomføre en tradisjonell Black Friday. Selskaper tjener enorme summer på denne dagen verden over, og det er et sterkt standpunkt å velge den bort. IKEA har i tillegg klart å legge andre verdier til denne dagen. De har klart å skape et konsept som fremmer bærekraft og som engasjerer kundene sine. Jeg tror kundene til IKEA setter stor pris på at selskapet tørr å gjennomføre drastiske tiltak for å nå sine bærekraftsmål, og jeg tror dette er veien å gå for og nå den yngre bevisste forbruker.

– Erling Aalvik



Kilder

– Dagsavisen
https://www.dagsavisen.no/nyheter/innenriks/hvorfor-heter-det-egentlig-black-friday-1.1625620

– Ehandel
https://no.ehandel.com/ingen-black-friday-hos-ikea

– Fjellflyt
https://fjellflyt.no/hva-er-black-friday/

– IKEA
https://www.ikea.com/no/no/this-is-ikea/sustainable-everyday/ta-vare-pa-det-du-har-pub7ab912f6
https://www.ikea.com/no/no/ideas/gjor-gamle-ting-til-nye-pub1f246e71
https://www.instagram.com/ikeanorge/

– Miljøfyrtårn
https://www.miljofyrtarn.no/virksomhet/om-oss/hvorfor-ta-miljoansvar/

– NRK
https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/nisjebutikkene-gruer-seg-til-black-friday_-_-dager-som-denne-dreper-oss-til-slutt-1.14790636

– Spire
https://www.spireorg.no/groslashnnvasking.html

3 Comments

  1. Pingback: IKEA – Bærekraftige markedsføring | DIG2100 (2103)

  2. cecilie Staude

    Hei og takk for fint blogginnlegg. Liker godt selvstendigheten du viser, ved å ha egne meninger om det du skriver om. Veldig bra. Den delen av blogginnlegget som omhandler hvordan IKEA jobber med bærekraft i dag, kan jo brukes som et utgangspunkt for den delen av oppgaven som omhandler dette. Bruk gjerne relevant pensum akkurat her, for å forandre dagens praksis med noe teori. Her er jo artikkelen «Bærekraftige Forretningsmodeller» noe å se på – og at næringslivet angriper slike prosesser på ulike måter.. Bra jobba 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *