I 2008 opprettet jeg min Facebook-profil. Den gang brukte jeg digitale flater forholdsvis lite, da jeg sjekket Facebook på PC en gang om dagen eller sjeldnere. Det var først da jeg fikk min første smarttelefon i 2010 at min bruk av digitale plattformer for alvor begynte å ta seg opp. Facebook, Instagram og Snapchat var nye spennende måter å sosialisere seg på og holde kontakten med venner. På få år gikk min bruk av digitale flater fra ca. 5 minutter daglig til flere timer.

Tilgangen på informasjon og underholdning ble mer tilgjengelig, og terskelen for å ta opp mobilen for å sjekke noe kontra det å logge seg inn på en datamaskin var betydelig lavere. I dag bruker jeg digitale plattformer og tjenester til flere ting i hverdagen. I dette innlegget skal jeg skrive om hvorfor jeg blogger, hvordan jeg jobber digitalt i hverdagen og hvordan jeg bygger min digitale profil.

Hvorfor jeg blogger

Dette semesteret har jeg valgt å spesialisere meg innen digital markedsføring. En av oppgavene klassen har fått i forbindelse med valgemnet er å skrive en faglig blogg. Jeg har til nå har skrevet om temaer innenfor valgemnets første modul, digital økonomi og forretningsmodeller. De neste månedene skal jeg skrive om temaer innenfor sosial kommunikasjon, e-varehandel og strategier innen digital markedsføring, som forøvrig er de neste modulene dette semesteret.

Blogging har utfordret meg på flere måter. Å legge ut egenproduserte innlegg på en offentlig plattform var i starten litt skummelt. At jeg som student skulle ytre mine personlige meninger om temaer jeg akkurat hadde lært, var for meg litt merkelig. Men slik jeg ser det i ettertid har bloggingen vært et positivt tilskudd i min studiehverdag. Det har gjort meg mer forpliktet til å sette meg godt inn i faget, lettere skjønne hvordan teori henger sammen med praksis og jeg har fått en bedre forståelse av det foreleser Arne Krokan har tatt opp i forelesning. Jeg har også blitt bedre til å søke og finne relevant fagmateriale på nett, og samtidig blitt mer kildekritisk til det jeg leser. Å skrive blogg har rett og slett gjort at jeg har lært smartere.

Hvordan jeg jobber digitalt

Mobiltelefonen er et digitalt verktøy som er med meg uansett hvor jeg er, mye på grunn av at jeg føler meg begrenset til å gjennomføre daglige gjøremål uten den. Uansett hvor jeg er og hva jeg gjør, kommer jeg oftere og oftere borti situasjoner hvor jeg trenger en app på mobilen til å utføre en oppgave. De digitale plattformene bidrar til at jeg kan gjennomføre oppgaver privat og i jobbsammenheng på en mer effektiv måte.

Privat

Som jeg skrev innledningsvis bruker jeg Facebook, Instagram og Snapchat flere ganger daglig. Facebook bruker jeg mest til å lese nyheter og holde meg oppdatert på fremtidige arrangementer. Jeg har valgt en innstilling som gjør at Facebook bare viser meg nyheter fra de største avisene i Norge. Dette gjør av jeg får en rask oversikt over de viktigste nyhetssakene hver dag og jeg bruker mindre tid på plattformen, da færre ting distraherer meg. Instagram bruker jeg mest som en underholdningsapp, hvor jeg kan koble av og se på bilder og videoer som interesserer meg. Snapchat er den appen jeg bruker minst, da jeg mener andre apper har tatt over mye av det jeg brukte Snapchat til før, som f.eks. Facebook sin chattefunksjon, Messenger og Instagram.

Eksempler på andre viktige apper i min hverdag er Ruter, Spotify, Podcast, Yr, Coopay og Vipps. Disse appene er med på å underholde meg og gjøre hverdagen min mer sømløs, samtidig som de gjør at jeg sparer mer tid.

På jobb

Som frilans prosjektkoordinator i eventbyrå, er de digitale verktøyene til stor hjelp i hverdagen. Jobben er prosjektbasert og mye av jobben gjøres andre steder enn på kontoret. I jobbsammenheng bruker jeg apper som Slack, WhatsApp, Wünderlist, Genius Scan og Hertz bilpool. Slack og WhatsApp gjør at jeg lettere kan kommunisere med mine kollegaer innenfor ulike prosjekter. Disse kommunikasjonskanalene kan også kobles opp mot kunder, slik at vi kan chatte sammen og få/gi tilbakemeldinger på en mye smidigere og mer personlig måte enn via mail. Wünderlist er min hellige «To Do-list», hvor jeg har kontroll over ulike gjøremål og kan huke av etterhvert som de blir utført. Genius Scan er selvforklarende og er helt genial til å skanne inn kvitteringer for utlegg digitalt rett på mobilen. Siden jobben innebærer mye kjøring rundt i Oslo, bruker jeg Hertz Bilpool sin app til å booke og åpne biler jeg trenger i forbindelse med jobbreiser. I tillegg har vi digitale plattformer der vi booker inn crew til jobber, gir tilbakemeldinger til crew og utbetaler lønn.

Hvordan jeg bygger min digitale profil

Jeg har startet å bruke LinkedIn mer aktivt de siste årene. Her ser jeg stort potensiale til å knytte kontakter og vise frem mine kvalifikasjoner og ferdigheter for arbeidsmarkedet. Jeg mener det er viktig å få frem hvem jeg er på LinkedIn, slik at potensielle fremtidige arbeidsgivere lettere kan få et innblikk i om jeg er en aktuell kandidat for en jobb i deres bedrift.

LinkedIn, Instagram og denne bloggen er alle digitale flater jeg bruker til å bygge min digitale profil, hver på sin måte. LinkedIn med tanke på fremtidig jobb, mens profilene i sosiale medier for å knytte kontakter og vise familie og venner hva som opptar meg og hva jeg bruker fritiden min til. Bloggen er med på å fremme min kompetanse innen digital markedsføring og bygge under det jeg har ført opp som mine kvalifikasjoner på LinkedIn.

Jeg er interessert i foto og digitalt innhold og ønsker å dele med andre det jeg setter pris på å se i andres kanaler. Mine profiler er derfor preget av reise, aktivitet og turer i fjellet sommer og vinter. En fremtidig drømmejobb hadde vært å kunne kombinere disse interessene med det jeg nå lærer på studiene.


– Erling Aalvik

One Comment

  1. Pingback: Min digitale hverdag | DIG2100 (2103)

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *