Denne uken hadde jeg min første forelesning i valgemnet digital markedsføring på Høyskolen Kristiania. Forelesningen ble holdt av Arne Krokan i faget digital økonomi og forretningsmodeller, som er den første av fire moduler dette semesteret. Sammen med Arne gikk vi gjennom hvordan utvikling av ny teknologi vil skape nye muligheter, men også hvilke utfordringer det kan føre med seg. Digitalisering legger først og fremst til rette for å bruke ny teknologi til å forbedre og effektivisere måten vi lever på. Kunstig intelligens, 3D-printing og selvkjørende biler er noe av det som for alvor vil gjøre sitt inntog i verden i årene som kommer.

Den første oppgaven vi ble tildelt var å skrive et blogginnlegg om noe vi syntes var interessant fra den første uken med forelesning, og noe som kunne kobles til digitalisering. Flere av temaene som Arne tok opp i de første forelesningene var veldig interessante, men utfordringene som de fysiske butikkene har ovenfor digitalisering og netthandel, fanget min oppmerksomhet. Hvordan skal vi handle i fremtiden? Vil de fysiske butikkene overleve når vi som forbrukere handler mer på nett istedenfor i en butikk?

Retail Apocalypse

Som en følge av folks endrede handlevaner og netthandel har flere av USa´s mest kjente merkevarer måtte stenge sine butikker, blant annet Sears, Macy´s og Kmart. Analyser viser også at antall besøkende på kjøpesenter gikk ned med 50% fra 2010 til 2013, i følge business insider. I 2019 ble over 9300 butikker stengt i USA, som er 59% mer enn i 2018, skriver CNN. Uttrykket Retail Apocalypse beskriver situasjonen i USA med forlatte kjøpesenter og nedlagte butikker som et resultat av den kraftige nedgangen i retail-markedet.

«Tidligere var kjøpesentrene stedet hvor man møttes i helgene. Man ser nå at forbrukerne foretrekker opplevelser fremfor ting».

Business Insider


Kjøpesenterdøden i USA svekker både næringen og lokalsamfunnet. The Hill i Dallas, Texas, er derimot et kjøpesenter som skiller seg ut og har satt kundenes interesse i fokus. I følge The Hill sin hjemmeside, har de skapt et miljøvennlig senter med en rolig atmosfære og en økologisk hage i midten som kobler senteret sammen. Senteret gjør at folk kan få et avbrekk i det ellers travle bylivet i Dallas.

Kjøpesenteret The Hill – Bildet er hentet fra The Hill sine hjemmesider


Nettbutikkens fordeler

Det å sette opp nettbutikk har en veldig lav terskel sammenlignet med det å starte en fysisk butikk. Nettbutikker fører til at man ikke trenger å reise inn til byen for å handle, da alt kan handles med få tastetrykk på mobiltelefonen. Det gir også forbrukerne flere muligheter, blant annet å sjekke kommentarer og anbefalinger fra andre forbrukere på produkter man selv kunne tenke seg å kjøpe. Disse anbefalingene har mye mer kredibiltet enn det en selger i butikk ville gitt deg. Forbrukernes krav om kvalitet, økt kundeverdi og tilgjengelighet er avgjørende faktorer for at folk reiser til en butikk for å handle. Forbrukerne vil selvsagt også ha den høyeste kvaliteten til den laveste prisen. På nett vil man kunne sammenlikne priser i flere nettbutikker og lett finne frem til det rimeligste alternativet.

«Folk trenger ikke å gå i butikker lengre, de må ønske det»

Lee Peterson



Nike’s genistrek

Nike er en av de mest fremtidsrettede sportsutstyrs merkene på markedet. På veldig kort tid klarte de å bygge opp et ekstremt bra nettsalg. På samme tid som de bygget opp nettbutikken sin, lot de også 2-3 store nettaktører selge varene sine. Avtalen med nettaktørene gjorde at Nike kom opp som førstevalg hos de ca. 100 millioner menneskene som hadde Alexa smarthøytaler.

For å overleve så Nike det som nødvendig å avslutte samarbeidet med mange små utsalgssteder. Samtidig som de innskrenket distribusjonen, valgte de å åpne 500 nye egne butikker. Avtalene med mellomleddene og nettaktørene ble til slutt kuttet for tilby varene i sine egne kanaler. Gjennom denne prosessen klarte Nike på ypperlig vis å bruke både digitale flater og fysiske butikker til sin fordel. De klarte både å øke omsetningen, men mest av alt å styrke merkevaren.

I april 2019 var jeg selv innom en av Nike sine butikker på 5th Ave i New York. Butikken bærer navnet House of Innovation 000 og har et særegent futuristisk design med unike detaljer. Butikken har 6 etasjer, hvor hver etasje kommuniserer til ulike kundesegmenter med smarte og responsive funksjoner. I øverste etasje finner man en liten basketballbane kundene kan bruke. Butikken skaper en unik opplevelse og appellerer til en ungdommelig målgruppe. Nike skriver selv på sin hjemmeside at det er viktig for dem å lage personlige handleopplevelse som reagerer like raskt som sin digitale motpart.

Basketballbane i Nike Store NYC 5th Ave – Bildet er hentet fra Quartz sine hjemmesider



Fremtidens butikkopplevelse

Netthandel vil fortsette å øke. Vi som forbrukere ønsker en rask oversikt over hva som finnes på markedet og enkelt finne varen til den rimligste prisen. Det er ingen tvil om at nettet vil gi oss det også i fremtiden. Likevel har jeg troen på at fysiske butikker vil overleve. Om kjøpene foregår i butikk er jeg mer usikker på, men at vi ønsker å få et forhold til varen vi skal kjøpe, bli inspirert og ta og føle på produktene vi ønsker oss, tviler jeg ikke på. Butikkene vil da få en annen rolle enn den typiske butikken med stort utvalg og store lagerbeholdninger på bakrommet.

Vi kan se på hvordan flere av verdens største merkevarer har lykkes. Apple startet tidlig med å skape opplevelser for kunden i butikk. Alle ville besøke en Applestore for å prøve produktene og ikke minst se butikkenes utforming. Butikken er mer et showroom enn en tradisjonell butikk. Mange har i ettertid kopiert måten å tenke på ut mot forbruker. Vi ser i dag at flere og flere velger å fokusere på opplevelsen av å besøke butikken. Det handler ikke lenger om å vise frem flest mulig varer, men å vise bort varen i et miljø som kunden ønsker assosiere seg med. Et eksempel finner vi i Canada der merkevaren Canada Goose har valgt å ta merkevaren tilbake og åpne egne butikker. Med 4k skjermer som til en hver tid gir de råeste naturopplevelsene på video, natursnø og kunstis, har de bygget opp en butikk i Toronto uten butikkinnredning, men med elementer som folk har lyst til å oppleve i butikken. I Toronto har de også gjort noe som jeg har stor tro på fremover, nemlig noe de kaller omnishopping. Kundene går ut av butikken uten pose, mens kjøpet fra den digitale kanalen blir levert samme dag.



Norge følger etter

Frem til nå har disse futuristiske butikkene kun vært å finne i de største byene i verden. I et tiår har man allerede kunne oppleve Nike og Apples butikker i New York. Nå ser vi også at butikker i Oslo og de største byene i landet begynner å konseptualisere seg i større grad. Et helt ferskt eksempel kan vi se på SNØ som nylig har åpnet sine dører rett utenfor Oslo sentrum. Der finner man i dag Norges største Sport 1 butikk. I tillegg til å kunne se på de nyeste merkene og kolleksjonene, driver butikken også utleie av utstyr til besøkende i SNØ senteret. På denne måten får kundene et forhold til produktet før de evt. kjøper det. En annen ny butikk i Oslo sentrum er La Fabrica på Tøyen. Butikken har knyttet til seg ambassadør og proffsyklist Edvald Boasson Hagen, og skal tilby kundene eksklusive sykler, profesjonelle mekanikere, innendørs treningsstudio, vaskeanlegg, i tillegg til å arrangere ritt og sammenkomster for sykkelentusiaster.



Fremtidens handel

Hvordan vil vi handle i fremtiden? Netthandelen har for alvor satt sitt spor i retail-markedet. Vi kommer til å handle mer på nettet og flere butikker vil legges ned. Når markedet og konkurransen blir større med netthandel, har jeg tro på at butikkene som skal leve i fremtiden må tørre å spesialisere seg og tenke nisje. På denne måten vil man kunne markedsføre seg direkte mot riktig målgruppe og kundene vil komme til din butikk dersom de er ute etter ditt produkt. Man kan derfor tenke seg at bedre butikkopplevelser er en positiv konsekvens av digitalisering, netthandel og endrede handlevaner.


– Erling Aalvik



Kilder:

– Business Insider
https://www.businessinsider.com/are-malls-really-dying-2016-8?r=US&IR=T

– Business Insider
https://www.businessinsider.com/stores-closing-in-2019-list-2019-3?r=US&IR=T

– CNN business
https://edition.cnn.com/2019/12/19/business/2019-store-closings-payless-gymboree/index.html

– Nike
https://news.nike.com/news/nike-nyc-house-of-innovation-000

– SNØ
https://snooslo.no/

– The Hill
https://www.thehilldallas.com/

– WD
http://www.wdpartners.com/leadership/lee-peterson/

2 Comments

  1. Frida

    Hei!
    Dette var et veldig bra blogginnlegg! Jeg synes du har skrevet en spennende og fin introduksjon som gir leseren lyst til å lese videre. Veldig bra at du bruker kilder i innlegget, det gir det en faglig tyngde. Du bryter også teksten fint opp med sitater og bilder. Jeg liker også at du har delt innlegget opp i avsnitt med fin lengde og bruker underoverskrifter!

    Pass på at du svarer på spørsmålene du tar opp i innledningen gjennom teksten, i tillegg til at det kan være fint å ta de opp igjen i avslutningen eller konklusjonen for å skape en fin sirkelkomposisjon.
    Igjen, veldig bra innlegg, og jeg gleder meg masse til å lese mer av det du skriver!:D

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *